|
Anmeldelse
Historier, der hver for sig har moraler og andre budskaber forfatteren finder vigtige for os, uden at komme med løftede pegefingre, blot velmente råd og ord til eftertanke.
Den lille havfrues historie tager afsæt i H.C.Andersens eventyr om den lille havfrue. Historien handler om de mange gange statuen på Langelinie er blevet vandaliseret. Statuen bliver bragt til live, vi kommer ind i hovedet på havfruen og får at vide, hvordan hun har haft det med de mange angreb.
Vi følger hendes værd tilbage til havets bund og op på stenen igen.
Det er en megt fin fortælling, der kombinerer vores hverdag med eventyret på en måde så det næsten virker naturligt.
Den sidste viking afspiller sig i tiden hvor Europa var under udvikling, hvor ase-troen blev udfordret af kristendommen. Det er en både voldsom og følsom historie, hvor vi kommer tæt på hovedpersonen og de indre konflikter tidens udvikling giver ham.
Det er enspænden historie, hvor jeg lære nyt om en spænden tid.
Fantomet i Tivoli er det eventyr, der for mig at se fungerer bedst. Kulissen er perfekt, Tivoli og Pantomimeteatret, prsongalleriet tiltalende med Harlequin, Columbine og Pjerrot.
Det handler om facader, masker, ensomhed og kærlighed. Og om hvor ondt ord kan gøre.
Spurven der blev kejser er det mest traditionelle eventyr. Det har en klar inspiration fra H.C.Andersen - personificeringen at fuglene i villahaven bringer straks mine tanker hen mod den Grimme Ælling og dens kamp for at blive accepteret. Det gør dog ikke noget, eventyret fungerer godt - også selvom det ikke er overraskende.
En dejlig samlig eventyr med teksterne både på dansk og engelsk. Det fungerer godt med illustrationerne, der "deler" den danske og engelske tekst. Sproget er flot også på engelsk.
Cathrine Sørensen 17.10.2007
Bogguide.dk
Lektørudtalelse
"Det lille Lands historie inddrages i Den lille havfrues histore og Den sidste Viking - og H.C.Andersen bliver næsten levende i Fantomet i Tivoli og hans eventyrtradition fornemmes i Spurven, der blev kejser.
Historierne leger med mange af eventyrets elementer. De virker sympatiske og pædagogiske ... Eventyrene kan inspirere til engelsk og dansk fortællekunst for børn fra 10 år og fortælleglade voksne."
Inger Søndergård, DBC uge 43/2006
Et meget velskrevet eventyr, som ikke står tilbage for ham det hele handler om HCA. Jeg har sendt det videre til min søn og svigerdatter.
Venligst Leif Kardø
Lifli.dk 17.09.2007
|